Podél Ostravice vyrůstají kousky cyklostezek jako houby po dešti a tak je na čase, abychom se na ně blíže podívali. Nejnovější přírůstek dálkové trasy Ostrava – Beskydy, který byl nedávno dokončen, je úsek vedoucí od Slezskoostravského hradu po ulici Muglinovskou. Tato trasa vede přes Komenského sady a má zhruba 3 km.
Význam tohoto úseku nespočívá pouze pro rekreační účely, ale hlavně nabízí možnost dopravní obslužnosti z východní části centra, která má být podle územního plánu rozšířena o páteřní trasu Centrum – Poruba.
Lávka Unie – Havlíčkovo nábřeží
Cestu začínám u lávky Unie vedoucí přes Ostravici u jejího soutoku s Lučinou. Uvažuji zda by lávka nezasloužila nějaký lepší povrch než dřevěné prkna, po kterých to pěkně drkotá. Alespoň, že je lávka vedena jako sdílená stezka pro chodce a cyklisty. Široká je na to dost a cyklisté tak nejsou nuceni sesedat z kola. K hradu je to za lávkou kousek, stačí jen podjet most pod Frýdeckou.
Vyjíždím od lávky směrem ke Komenského sadu a přestože je cyklostezka určena pouze cyklistům, potkávám na ni chodce. Ti sice mají chodníček vedený hned u řeky, ale aby se dostali na lávku, museli by si cestu dost prodloužit, takže raději volí zkratku po cyklostezce. Stezka vede dále pod úrovní vozovky a přes zábradlí nabízí pohled na Ostravici, nově vybudovanou loděnici nebo opalovací mola.
Stezka prochází pod mostem Miloše Sýkory a uhýbá v podobě malého esíčka. Nachází se zde parkoviště a určitě by nebylo na škodu užít sloupky (jako je tomu o kousíček dál), aby auta nemohla zbytečně zasahovat do cyklostezky a zmenšovat tak její šířku.
Před lávkou u ulice Kratochvílova je nutno odbočit doleva a vydat se v jednosměrce k lávce. Zde můžete buď to pokračovat po cyklostezce nebo odbočit do centra. Pokračuji tedy dál a všímám si, že cyklostezka v opačném směru vede pod lávkou a hned za ní je dokonce i stojan pro kola. Vydávám se směrem do Komenského sadu a zastavuji se na visuté galerii Havlíčkova nábřeží.
Odbočení do Husova sadu
Z Havlíčkova nábřeží odbočuji na ulici Matiční, abych se podíval kam až se můžu bezpečně dostat. První část je po Sokolskou třídu obousměrná, pak jednosměrná směrem do Husova sadu až ke křížení s ulicí Dr. Šmerala, přičemž vozovka přechází do úrovně chodníku. Odsud je vedena protisměrka, což mi ale vůbec nevadí, protože je zde také pruh pro cyklisty v mém směru. Přijíždím až na konec Matiční a jsem znova potěšen vyvýšením vozovky do úrovně chodníku, což zmírní rychlost vozidel a cyklistům usnadní jízdu na cyklostezku. Tedy tu budoucí, která je prozatím jen v územním plánu a její stopy najdeme v onom metrovém kousku v Husově sadu.
Vracím se zpátky na Havlíčkovo nábřeží a zjišťuji, že cesta zpátky v jednosměrkách je o mnoho delší, než přímá cesta po Matiční, kterou jsem přijel. Velká škoda, že od Dr. Šmerala po Sokolskou třídu taky není cykloobousměrka.
Přes Komenského sady k Muglinovské
Od visuté galerie vede odděleně stezka pro cyklisty a chodce, jež se pak za mostem Českobratrské rozděluje na dvě samostatné stezky. Jelikož Komenského sady jsou v tuto chvíli uzavřeny kvůli budování cest pro pěší, využívají chodci samostatné cyklostezky. Přijíždím až k nově rekonstruované lávce, která se dočkala i nájezdu pro cyklisty, takže se na ni bez problému dostanu aniž bych musel sesedat. Bohužel to neplatí ze strany od Kamence, zde nacházím pouze schody a rampu pro kočárek. Vracím se po mostu zpět a pokračuji dále v cestě.
Ze smíšené stezky se opět stává pouze stezka pro cyklisty a pěší jsou odvedeni buď do stínu sadu nebo podél řeky k opalovacím molům. Musím říci, že revitalizace se jim opravdu povedla. Je to tu prostě paráda.
Škoda jen, že chodcům se na truc líbí hlavně cyklostezka a tak to na některých úsecích vypadá plněji než na souběžném chodníku. Povzdechnu si, rozezním zvonek a projíždím kolem chodců. Zbývá už jen objet poslední lávku a za ní překonat nejstrmější úsek celé dokončené trasy a pak se můžu kochat výhledy až k ulici Muglinovské, kde trasa E prozatím končí. Vyjíždím ale ještě po mostu za řeku, kde nacházím výstražnou ceduli. Sice mě mrzí, že nemohu pokračovat dál, ale už se těším až cyklostezka odsud povede ke Koblovskému mostu nebo na Kamenec.
Závěr
Jedná se o velmi příjemnou cyklostezku, u které můžete využít chládku pod stromy nebo naopak dojet až k opalovacím molům a zchladit se v Ostravici. Revitalizace kolem Ostravice včetně průjezdnosti cyklostezky se velmi vyvedla.
Plusy
- Rychlá, dlouhá a bez stoupání,
- dobrý povrch,
- možnost skoro kdekoliv odbočit do centra nebo se přes lávku dostat za Ostravici,
- většina této 3 km trasy vede po samostatné cyklostezce, tam kde je chodník dostatečně široký je vedena stezka v samostaných pruzích pro chodce a cyklisty,
- visuté galerie v celé své šířce umožňují smíšený provoz cyklistů s chodci,
- mimo krátký úsek u Havlíčkova nábřeží (nepočítám-li cestu po Matiční) je cyklostezka vedena zcela mimo automobilový provoz
- cykloobousměrka na Matiční od Husova sadu po Dr. Šmerala,
- retardéry v křižovatkách na Matiční,
- nově vybudovaný nájezd na lávku za radniční věží.
Mínusy
- Lávka Unie by zasloužila celistvý povrch, jako je tomu u těch ostatních.
- Nízké respektování samostatných cyklostezek chodci, kteří je využívajíi přes souběžné vedení chodníku.
- Esíčko za mostem Miloše Sýkory by zasloužilo lepší průjezdnost, šířka cyklostezky je zde navíc snížena stojícími auty, které do cyklostezky zasahují. Sloupky mezi parkovištěm a cyklostezkou by zde rozhodně prospěly.
- Chybějící cykloobousměrka na Matiční od Dr. Šmerala po Sokolskou třídu. Cyklisté si budou buď ke Komenského sadu zajíždět oklikou nebo užívat chodníku v protisměrném úseku.
- Přestože se na lávku za radnicí dá vjet z jedné strany po nájezdu, z druhé strany jsou stále ještě jen schody s rampou pro kočárky.
Zdroj: nakole.cz