U Slovanu, křižovatka Opavské a 17. listopadu ➜ křižovatka Opavské a Martinovské
Poruba

Jak jste si možná všimli, minulý rok začala výstavba cyklostezky podél ulice Opavské v Porubě. Vydali jsme se ji ještě loni nafotit a dnes Vám přinášíme její recenzi, jak se nám to na ní líbilo. Na tomto místě bych rád uvedl, že článek pouze je uživatelským (laickým) pohledem na věc a ne odbornou studií.

Cyklostezka je řešena jako sdílená stezka s chodci (prostě půlka chodníku chodci, půlka cyklisté) a v celé své délce by měla spojovat dva důležité uzly - křižovatku u Slovanu a křižovatku u Tesca v Třebovicích resp. pak s návazností na případnou cyklostezku kolem svinovských mostů. Měří necelých 2,5 km, což je na ostravské poměry přiznejme si to docela dost. Stavba je rozdělena do dvou etap a obě měly být původně dokončeny už minulý rok. Leč zřejmě nepředvídatelné komplikace způsobily, že druhá etapa se bude budovat až tento rok.

První úsek

Slovan - křižovatka Opavská x Martinovská

Zhruba 1,7 km dlouhý úsek byl dobudován, jak již bylo řečeno, minulý rok. Stezka chvilku bojovala s kvalitou povrchu (bylo to hrbolaté) a trvalo než si dlažba sedla, ale dnes už je to řekl bych v pořádku. Pojďme si jej tedy spolu virtuálně projet.

Začínám nahoře u Slovanu. Koukám, že konec cyklostezky je řešen dosti zvláštně. Jakoby odbočovala směrem ke SŠ prof. Zdeňka Matějčka, kde ovšem žádná cyklostezka ani značená trasa není. (Ovšem v budoucnu by být měla - resp. by měla být přemístěna ta z druhé strany - dle oficiálních informací a zdrojů toto není pravdou, stezka se překládat nebude)

Pokračuju směrem dolů a hovím si. Je to fakt příjemné svezení, říkám si. Pochvaluju si především stavbu retardérů ve vyústěních bočních ulic, kde musí auto zpomalit, ale cyklista může jet rovně dál, jako po vodě, bez překonávání jakýchkoliv skoků nebo sjezdů z chodníku. Za tohle si dávám rozhodně palec nahoru. Jedinou poznámku, kterou si ale neodpustím je, že nájezdy na retardéry jsou až příliš pozvolné. Viděl jsem už několikrát, že auta na něm skoro ani nezpomalí. Takže je třeba upozornit, že i přes tuto posílenou preferenci cyklistů v podobě retardačních prahů je třeba tolerance řidičů i cyklistů a nevjíždět tam s pocitem, že jsem pánem situace! Především protože přednost má stále auto.

Než dojedu na Vozovnu, zarazí mě podivná šikana vytvořená cyklostezkou. Je mi záhadnou, proč musí cyklista udělat takový podivný oblouček. Proč je tomu tak, se dozvídám až později. Dle oficiálních informací "vybočení stezky kopíruje budoucí záliv BUS přesně dle projektu".

Vozovna. Ráno je tady tradičně dost rušno a je třeba si dávat pozor na chodce. A to jakože opravdu setsakra hodně. Na přechodu chybí cyklistický přechod, pak se asi ani nemůžu divit, že mě tam čeká následující obrázek :) Kličkovaná začíná.

Od Vozovny je na stezce docela chodecky rušno a je třeba dávat pozor. Ale na včasné zazvonění naštěstí reaguje většina lidí bez problémů. Po dojezdu před Interspar je opět ale třeba zbystřit. Tenhle kousek je opět po ránu trošku slalomový, takže zvoním s předstihem.

No a jsem pomalu na konci. Ještě mě ale čeká malý bonbónek v podobě dosti zvláštně přeblikavajícího semaforu na přechodu. Pěší jdou a kolo stojí? A pak zase naopak? Co to? Bohužel, jak jsem se později dozvěděl, je to tak záměrně a jinak to ani v současnosti nejde. Dle platné legislativy, pokud auto odbočuje doprava (z ul. Opavská), tak dává přednost  pouze chodcům (viz výstražný oranžový panáček na autosemaforu). Proto má tedy cyklista červenou a musí počkat až auta zleva nepojedou. Pokud jsem dobře informován, toto by mělo být aktuálně řešeno v rámci úpravy zákonů z iniciativy Národní cyklostrategie, takže si musíme počkat.

Jsem na konci a koukám vstříc rozmlácenému chodníku, kudy bude stezka pokračovat.

Závěrem bych rád uvedl pár informací na pravou míru. Nerad bych, aby článek vyzněl negativně. Stezka je z mého pohledu hodně povedená a kdyby v Ostravě vznikaly podobné, kde se na cyklistu opravdu myslí (znovu palec nahoru za retardéry), máme našlápnuto správným směrem. To, že se nevyhnula pár mouchám, neberu jako nic, co by mě odrazovalo od jejího používání. Jako největší problém vnímám chodce. Cyklistická kultura zde bohužel ještě není tak rozkvetlá jako na západě, ale my tam jednou dojdeme. Chodci si budou muset na cyklisty mezi sebou zvykat čím dál tím víc a cyklisté na chodce také. Sdílíme přece jen prostor, který není ani "náš" ani "jejich", ale je společný.

Plusy

  • Rovná, rychlá a dlouhá!
  • Dobrý povrch.
  • Logické napojení důležitých bodů.
  • Retardéry umožňující plynulou jízdu bez sjíždění a najíždění na chodník.

Mínusy

  • Ranní kličkování mezi chodci.
  • Retardéry ve vyústěních ulic mají příliš pozvolné nájezdy pro auta.
  • Chybějící cyklistický přechod na Vozovně. (V roce 2015 byl vybudován cyklopřejezd)

Prohlédněte si všechny fotky z prvního úseku.

Druhý úsek

Křižovatka Opavská x Martinovská - Tesco

Tento úsek se začal stavět letos na jaře. Bagry se už zakously do chodníků a mají se čile k práci. Nechme se překvapit!

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

Přidat komentář